• Forfatterens bildeNovo Klinikken

Meniskskader

Meniskskade er blant de vanligste kneskadene som eksisterer. Noen varianter av denne type skade oppstår akutt som følge av et traume og noen oppstår gradvis over tid sammen med annen slitasje. Hva er egentlig menisken, og hvordan oppstår en slik vanlig kneskade?

Menisken er et lag med fiberbrusk plassert inni kneet, mellom lårbeinet og leggbeinet. Vi har en menisk som ligger halvmåneformet på innsiden av kneet og en tilsvarende ringformet menisk på utsiden av kneet. Hensikten med menisken er å utjevne inkongruens mellom leddflatene i kneet, fordele trykk/belastning og fungere som støtdempere.

Hva er en meniskskade?

Det er desidert vanligst å skade menisken på innsiden av kneet. Dette skyldes at denne menisken er tett forankret med an med påfølgende hevelse og smerte på innsiden av kneet.

Det er vanligst at meniskskader oppstår over tid som følge av slitasje og degenerasjon. Mennesker i alle aldre kan få slike skader, spesielt ved akutte lidelser. Ved gradvise knesmerter som skyldes menisk er det vanligst at pasienten er rundt 40 år eller over. Det finnes dog ingen aldersgrenser for meniskskader og man behøver heller ikke å ha drevet aktivt med idrett eller annen trening for å få en slik slitasje-skade på menisken.

Symptomer på meniskskade

Symptomer på menisk-skade kan være mange. Smerte på innsiden av kneet er vanligst, men denne smerten kan også finne på å stråle litt på forsiden av kneet, opp mot låret eller ned på innsiden av leggen. Nedenfor kan du se noen andre symptomer som er vanlig med denne kneskaden;

· Knesmerter på innsiden av kne eller stråling som nevnt ovenfor

· Hevelse

· «Knasing», «popping», «knekking» eller «låsninger» i kneet.

· Følelse av instabilitet i kneleddet

· Smertefulle stillinger av kneet i ytterstilling (full bøy/full strekk) eller vridninger i kneet

· Smerter som øker med stor belastning/aktivitet (trening, sitte på huk, gå i trapper...)

Behandling

De fleste menisk-skader kan og bør behandles konservativt før man vurderer operasjon.

Tidligere ble mange menisk-skader operert umiddelbart, men nyere forskning har vist at det er vel så effektivt, om ikke mer, å behandle disse skadene med opptrening. Kun et fåtall av de med slike skader trenger operasjon idag.

Som egenhåndtering av smerte eller hevelse i kneleddet bør man gjennomføre kompresjon av kneleddet med elastisk bandasje/støttestrømpe/knestøtte og behandle med is.

Opptrening av meniskskader vil gå ut på mye styrke-, stabilitets- og balansetrening. Styrketreningen vil ta utgangspunkt i musklene rundt hofte og kne. Hensikten med opptreningen er å styrke kneet og kontrollert øke belastningen slik at kneet tolererer hverdagen bedre. Det er svært gode resultater med slik opptrening. Noen blir kvitt plagene sine i svært stor grad, mens i andre tilfeller er smerten mer langvarig. Det er her viktig med en lengre opptreningsperiode.

Belastningsstyring er også et sentralt tema i behandlingen. Hvis pasienten returnerer til full hverdag/trening/belastning for tidlig vil det sannsynlig få konsekvenser i form av tilbakevendende smerter etter tid.

Det er viktig med tett oppfølging av kvalifisert helsepersonell for opptrening av denne type skade. Under rehabiliteringsperioden vil kneet/menisken gradvis tåle mer vektbærende aktiviteter og belastning, og dette bør gjenspeiles i opptreningsprogrammet.

På NOVO Klinikken vil du bli undersøkt grundig for å fastslå årsaken bak dine plager. Undersøkelsen vil gå ut på en god sykehistorie, god manuell undersøkelse og også en funksjonell vurdering av

belastningsmønster. Om nødvendig benyttes også ultralyd eller henvisning til bildediagnotiske verktøy.

Du vil få råd til hvilke øvelser du bør gjennomføre og passe på riktig belastningsnivå. Vi tilbyr også spesialtilpassede såler på klinikken, noe som både avlaster og støtter kne og ankler under aktivitet.

(Innlegg skrevet av Sander Østbye - Fysioterapeut ved Novo Klinikken)

762 visninger0 kommentarer

Siste innlegg