Svimmelhet

"Svimmelhet er et symptom på at kroppens balansesystem ikke fungere som det skal..."

Svimmelhet er en følelse de fleste av oss har opplevd en eller annen gang - ustø, gyngende/svaiende følelse, ør i hodet og at det svartner for øynene.

Vertigo er en mer kraftigere opplevelse der enten omgivelsene eller du selv opplever å rotere; karusell-lignende.

Balansesystemet er avhengig av et komplisert samspill mellom balansesentrene i hjernen, synssansen og balanseorganene i øret.

Svimmelhet oppstår når hjernen oppfatter informasjon den får fra de ulike sansene som motstridende. Det er mange årsaker til dette - fra ufarlige til alvorlige, derfor bør det undersøkes hvis man er usikker.

Svimmelhet er et symptom som vi Kiropraktorer ofte møter hos våre pasienter. Vi behandler og diagnosere de fleste årsaker til svimmelhet, men kan også henvise direkte til spesialist om det er nødvendig.

Ta kontakt med oss hvis du opplever en eller flere av de undernevnte symptomene.

Vanlige

Årsaker

Andre

Årsaker

• Krystallsyke (Benign Paroksysmal Posisjonsvertigo, BPPV);  svimmelhet som oppstår når små krystaller (otolitter) inne i labyrinten i det indre øret har løsnet seg og deretter forvillet seg inn i labyrintens bueganger. Dette forårsaker irritasjon og feilsignaler. Karakteriseres av kortvarig karusell liknende svimmelhetsanfall, kvalme og oppkast. Anfallene kommer i forbindelse der hodet beveges i bestemte stillinger eller ved stillingsendring.

• Nakken (Cervicogenisk Hodepine); irriterte ledd i nakken eller stramme nakkemuskler kan gi nedsatt presisjon i koordineringen mellom syn, hørsel og hodebevegelser.  Typisk sjø-gange svimmelhet, "tregt syn" og en diffus og sliten følelse i hodet.  I tillegg har pasienten vanligvis stiv/vond nakke og hodepine.

• Betennelse/Virus på balansenerven (Vestibularnervritt); kan komme ift virusinfeksjon fra f.eks. hals, bihule eller øre.  Symptomene er konstant, og ikke så avhengig av hode/kropps posisjon.  Irritasjon i balansenerven vil oftest gi kraftig svimmelhet i 1-3 dager og gradvis forsvinne av seg selv etter 3-8 uker.

• Menieres sykdom (svimmelhet anfall som varer timer til dagers, med kraftig svimmling, øresus og hørselstap).

• Stress, uro, angsttilstander.

• Birvirkninger på medikamenter.

• Sykdom på nervesystemet.

• Sirkulasjonsproblemer.

• Stoffskiftesykdommer.