Hodepine

"Bare 5% av oss har aldri hatt hodepine..."

Hodepine skyldes sjelden alvorlig skydom, og de fleste har en kombinasjon av enten spenningshodepine, nakkehodepine, migrene eller medikamentindusert hodepine.

Spenningshodepine (tensjons-/stresshodepine); den vanligste formen for hodepine som opptrer som regel episodevis og kan vare i mange dager. Smertene beskrives ofte som et stramt bånd eller et press rundt hodeskallen. Hodeverken melder seg gjerne utover dagen og øker i styrke. Noen beskriver at smertene starter i nakken og sprer seg fra nakken opp mot hodet og pannen. Det er ikke uvanlig å kjenne seg svimmel. Smertene kommer sjelden akutt og er ikke forbundet med kvalme og oppkast.

Nakkehodepine (cervikogen hodepine); hodepine der man har klare holdepunkter for at smerten stammer fra nakken og der smertene sitter på den ene siden av hodet.  Kvinne>menn.  Stammer hovedsakelig fra øvre nakke og brystrygg, hvor årsaken som regel er en nedsatt funksjonell bevegelighet i det området.  Oftest er det den samme siden av hodet som rammes, og mange kan oppleve strålende smerte fra nakken mot den ene øyet, øret eller tinningen. Smertene fremproveseres med direkt trykk på nakkestukturene.

Migrene; anfallsvis, kraftig pulserende hodepine, vanligvis ensidig.  Verre ved fysisk anstrengelse.  Kommer ofte sammen med kvalme, oppkast, lys- og lydskyhet. Underliggende årsak er ukjent, men dagens kunnskap hevder at endret aktivitet i hjernecellene og deres akivitet forstyrrer blodgjennomstrømningen som resulterer i migrene.

Vanlige

Årsaker

Vanlige

• Stress og anspenthet

• Lite søvn

• Lite bevegelse

• Feilfunksjon i nakkens muskulatur og ledd

• Spenning/triggerpunkter i nakke, rygg, skulder kompleks

• Kjevespenninger

• Medikamentbruk

• Dehydrering

• "Dårlig/uregelmessig" kosthold

• Menstruasjon og andre hormonelle endringer

• Hode- og nakkeskader .

• Intens/pulserene smerter på en side av hodet, rundt øynene eller pannen

• Synsforstyrrelser (aura)

• Kvalme/oppkast

• Dårlig konsentrasjon

• Hodepinfasen varer fra 4 til 72 timer

• Irritabel, deprimert og/eller tiltaksløse.