Trening / Rehabilitering

"... betyr å trene opp igjen funksjoner som man har hatt tidligere.  Ved gjenopptrening kan pasienten bygge opp igjen de funksjoner og ferdigheter de hadde før skaden/sykdommen oppstod..."

Rehabilitering kommer i mange former, men hovedsakelig er rehabilitering en form for trening for å maksimere resultatene for å gjenopprette styrke, mobilitet og kontroll av kroppen etter en skade, kirurgi eller ved sykdom.

Rehabilitering er en aktiv behandlingsteknikk, dvs. at pasienten lærer seg å skape smertefrie bevegelser, samtidig være uavhengig av benk behandling.

Rehabilitering har 3 hovedmål;

• Opptrening etter sykdom for å vinne tilbake mest mulig av tapte kroppsfunksjoner. Mange sykdommer/skader kan det være vanskelig, av og til nesten umulig, å lege kroppen, til sin fulle form.  Ved noen tilstander er det nødvendig med rehabilitering for å maksimere kroppens kapasitet.

• Innlæring av nye teknikker for å bøte på tap av funksjoner. Noen tilstander fører til at enn mister kapasiteten på å bruke en kroppsdel eller muskel som før.  Rehabilitering kan lære deg å jobbe rundt vanskelighetene, slik at hverdagen blir mye enklere.

• Eventuelt forebygging. Etter en skade er det alltid en økt risiko for et tilbakefall i fremtiden.  Rehabilitering er derfor et perfekt tiltak, som vil hjelpe deg med å forebygge dine plager/smerter.

Alle våre terapeuter på Novo Klinikken har en bred erfaring og kunnskap med rehabilitering av forskjellige tilstander. Ringe oss gjerne for en prat for hva vi kan hjelpe deg med.

Hos Novo Klinikken gir vi individuelt tilpasset treningsopplegg som kan både gjøres hjemme og hos oss som 'en-til-en' trening i vårt funksjonell trenings rom.