Muskelterapi

"Helseprofesjon som befatter seg med diagnostikk, behandling og forebygging av biomekaniske feilfunksjoner i bevegelsesapparatet samt vurderer effekten av dette på nervesystemet og individets generelle helsetilstand. Behandlingen baseres i stor grad på manuelle metoder."

- Norsk Kiropraktorforening (NKF) -

Massasje har vært en effektiv behandlingsmetode i tusenvis av år, og det fortsetter vi med hos oss på Novo Klinikken. Hvis du er stresset eller har behov for å løse opp stive muskler og muskelproblemer kan vi hjelpe deg med dette.

Målet med massasje/muskelterapi er å redusere ømhet i muskulatur, lindre smerte og øke blod- og lymfesirkulasjonen.

På Novo Klinikken vil vi bruker en kombinasjon av de muskel-teknikkene nevnte nedenfor;

• Massasje- og muskelbehandling som går dypt ned i muskellagene. Den klassiske massasje stimulerer blodsirkulasjonen, er psykisk avslappende, og har god effekt på lymfesystem og bindevev. Øket blodsirkulasjon fjerner avfallsstoffer i kroppen. Det er egnet både som forebyggende behandling og som terapeutisk behandling ved ulike lidelser. Regelmessig massasje vil fjerne muskel spenninger og smerte og man vil føle seg mer bevegelig og avslappet i muskulaturen.

• Bindevev massasje er en meget effektiv massasjeform for stiv og "tung" muskulatur som har blir utsatt for store ytre belastninger og påkjenninger over en lenger periode.

• Trigger-punkts behandling - man trykker bort ”muskelknutene”. Et trigger-punkt er et hyperirritabelt punkt i en spent muskelstreng som ellers slapper av. Dette fører oftest til at trigger-punktet kjennes som et brennende område som kan spre seg ut. Tiggerpunktene dannes i en muskel på grunn av nedsatt sirkulasjon av en eller flere årsaker, oftest ved stillesittende arbeid, dårlig arbeidsstilling, stress eller hard belastning over lang tid. Forskning viser at aktive trigger-punkt er den vanligste årsaken til smerter i muskulaturen.

• Instrument Assistert Bløtvevsmobilisering (IABM) - I denne metoden tar man i bruk instrumenter når man behandler muskler, bindevev, arrvev, sener og sene-fester. Instrumentene er som regel laget av stål, og er utformet slik at de kan brukes til forskjellige konturer av kroppen. Hos Novo Klinikken bruker vi RockBlades. Vi bruker dette hovedsakelig mot langvarig eller "sta" tilstander.  IABM fungerer ved å bryte ned kollagenpåleiringer i muskelsenene. Dette fører til at musklene og området rundt øker den generelle aktiviteten og framskynder den naturlige helingsprosessen i kroppen. IABM fasiliteter og øker aktiviteten også på cellenivå, dette bidrar til hurtigere symptomlettelse. Typiske bivirkninger er rødhet og ømhet i den behandlede muskulaturen. Dette er naturligvis ikke farlig, og å ise ned etterpå ofte lindre dette noe.

• Tøyninger.  Tøyning anvendes når en muskel er for stram eller kort, eller ved muskelbrist. Man ser ofte problemet i forhold til for mye PC-bruk. Muskel tøyninger bidrar til at spent muskulatur ”slipper” lettere og gir god effekt på behandling av trigger-punkter. Det gir en forlengelse av musklene med økt bevegelighet i ledd som en følge.