Kiropraktikk

"Helseprofesjon som befatter seg med diagnostikk, behandling og forebygging av biomekaniske feilfunksjoner i bevegelsesapparatet samt vurderer effekten av dette på nervesystemet og individets generelle helsetilstand. Behandlingen baseres i stor grad på manuelle metoder."

- Norsk Kiropraktorforening (NKF) -

Kiropraktorer er spesielt utdannet i å behandle kroppens muskler og ledd med hendene.

Ordet kiropraktikk er av gresk opprinnelse og betyr "å utføre med hendene".Kiropraktisk behandling har vært kjent i flere tusen år. Allerede på malerier fra det gamle Egypt og oldtidens Hellas kan vi se at man kjente til den behandlingen vi i dag kaller kiropraktikk. Den moderne kiropraktikken ble imidlertid først grunnlagt i 1895 av amerikaneren Daniel David Palmer.

Behandling hos en kiropraktor er for det meste smertefri, og i motsetning til hva mange tror, helt udramatisk. Kiropraktoren vil velge den mest hensiktsmessige behandlingen ut fra det problemet pasienten har.

"Manipulasjon" er navnet på kiropraktorens viktigste behandlingsteknikk. Kiropraktoren kan hjelpe et ledd i kroppen til å bli bøyd litt lengre enn man er i stand til ved egen hjelp. Dermed fjernes det vakuumet som er i de fleste ledd i kroppen. Når man gjør dette, dannes det små gassbobler i leddvæsken. Ved manipulasjons-behandling hører man nesten alltid et lite "knekk". Lyden skyldes ikke at knoklene skurrer mot hverandre eller at noe rives over. Det skyldes noe så udramatisk som luftbobler. Behandlingen har til formål å normalisere leddenes og musklenes funksjonsevne samt å lindre eller fjerne smerte. Kort sagt er målet at pasienten blir fri for de problemene som er til sjenanse eller gjør vondt.

De fleste pasientene hos en kiropraktor har smerter i rygg og nakke. Å ha dårlig funksjon i kroppens muskler og ledd kan imidlertid påvirke pasienten på mange måter utover smerte og stivhet i rygg og nakke. Det kan for eksempel føre til spenningshodepine, isjias, bryst- eller magesmerter. Disse fenomenene skyldes at pasientens nervesystem blir påvirket. Man vet derfor at dårlig fungerende ledd og muskler kan gi problemer helt andre steder enn der problemet sitter.